tisdag 10 april 2018

Stå på dig, Sara Danius!

Nej, egentligen finns det ingen som helst anledning för en person som jag att överhuvudtaget kommentera det som händer just nu i Svenska Akademien. Jag är för perifer. På alla sätt.
     Men jag har ändå haft en del med Akademiens verksamhet att göra  -  och med dess ledamöter, därför smärtar mig det som händer just nu. Riktigt ont gjorde det denna morgon när jag läser hur Horace Engdahl rackar ned på Sara Danius.
     Jag säger det igen, vad jag tycker spelar liten roll. Men låt mig iallafall här uttrycka att jag tillhör dem som tyckt att med Sara Danius hände något gott och starkt och viktigt med Akademien.
     Jag hoppas att hon nu kan stå emot detta nya, närmast interna - för att inte säga infama  - drev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar