torsdag 8 januari 2015

Orädd respektlöshet

En dag som denna (eller rättare sagt: en dag som den igår) ger oss bara mer bränsle till den eld i vilken allt vad religiös vidskeplighet heter borde kastas. Jag ids inte ens argumentera längre för att religion är det farligaste människan hittat på, men jag störs intill vrede när man ber mig visa respekt för - i det här fallet  - islam - trots det som hände i Paris igår. Jag kan inte visa respekt för någon enda religion.      
     Jag kan bara visa respekt för människor och deras - goda - handlingar.
     Salman Rushdie är entydig i sitt svar på de nya islamistiska vansinnigheterna: "Religions, like all other ideas, deserve criticism, satire, and, yes, our fearless disrespect."
     Orädd respektlöshet. Båda orden bör strykas under.

1 kommentar:

  1. Fast alla muslimer ska inte klä skott, lika litet som alla i den kristna kulturen ska få skulden för alla moskébränder. De skyldiga är i detta fall endast de män som sköt.
    Kerstin G

    SvaraRadera