torsdag 3 april 2014

Järnvägs- eller lastbilstrafik?

Det blir allt orimligare. Den nuvarande regeringen, eller s k regeringen, hävdar att man måste satsa på järnvägarna och att lastbilstrafiken står för stor del av de onödiga utsläppen. Varenda dag läser vi dessutom om hur lastbilar, inte minst feldäckade och olagligt körande EU-kompisar, trafikerar vägarna och statistiskt orimligt ofta är inblandade i olyckor.
   I det läget har Trafikverket valt att lägga ned en fungerande järnväg, den mellan Borlänge och Malung/Sälen. I Sälen ligger ett stort sågverk där man önskar återuppta leveranser per järnväg. Kommunerna längs Västerdalsbanan är positiva, men Trafikverket? Regeringen?
   Ur Falu-Kuriren idag: "I förra veckan presenterade Fiskarhedens Sågverk och tågoperatören Rush Rail AB planer på att börja transportera 220 000 kubikmeter sågat virke per år på Västerdalsbanan, från terminalen i Malungsfors. Det skulle handla om tre-fem godståg i veckan i ett långsiktigt avtal, fyra-sex år. 3 000-4 000 långtradare per år skulle komma bort från vägarna."
   Och hur ställer sig Trafikverket till det?
   Tummen ner. Naturligtvis. Tre-fyra tusen långtradare bort från en krokig väg genom små samhällen. Tummen ner. Allt för mycket privat profit står väl på spel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar