torsdag 19 december 2013

Västerbottens-Kuriren överraskar

Denna morgon: ytterligare en morgon då jag ondgör mig över de större dagstidningarnas krympande kulturrapportering. I GP används allt oftare kultursidorna till samhällsreportage. Allt oftare: icke ett ord om ny seriös litteratur, nya utställningar eller reportage om aktuell dans. (För att nu medvetet undvika att nämna rockmusik, TV-såpor och kriminallitteratur.)
     Men det är väl att slå in den öppnaste av dörrar att påpeka att dagstidningarnas kultursidor långsamt krymper sig till obefintlighet.
     När jag denna dag i posten får mig tillsänt ett ex av Västerbottens-Kuriren (lörd 14 dec) tror jag nästan inte mina ögon. Först ett dubbeluppslag om den litterärt intressanta staden Trieste, Italo Svevos stad, staden där James Joyce tillbringade ett drygt decennium av sitt liv och Umberto Sabas stad. Med fina foton i färg. Och så bläddrar jag vidare och si: ännu ett helt dubbeluppslag. Om Umberto Saba och dessutom sju nyöversatta dikter av denne i Sverige i stort sett bortglömde poet. Saba är ändå en poet som tillsammans med Ungaretti, Montale och Quasimodo betraktas som "en av de fyra stora". Artiklarna skrivna och översättningarna gjorda av Gunnar Balgård.
     Men det viktigaste: fyra hela sidor i en svensk dagstidning! Ren kulturrapportering. Att det fortfarande görs!
     (Och som av en händelse sitter jag dessa dagar och läser en av Fulvio Tomizzas romaner. Ännu en stor Trieste-författare...)

1 kommentar:

  1. Hjertens enig med deg - dagsavisene gjør ikke jobben sin! Et positivt tegn er at i dette vakumet vokser det fram en del interessante kulturtidsskrift med mer langsom journalsitikk, og ukesaviser (Plot, Aftenposten K, Morgenbladet og Dag og Tid....Norge...)

    Takk for sist - fint å møte deg under den nordiske konferansen på Nordiska.

    Leser just din siste roman, Den tjugotredje dikten, og har stor glede av den. Mye å tygge i og reflektere over - midt i langsomheten!

    Skal fortsette med litt Hauge, har liggende boka Tid å hausta inn, 31 forfattarar om Olav H. Hauge - Bodil Cappelen og Ronny Spans (red) på Samlaget - der er mye interessant.

    Ønsker deg et riktig godt nytt år! Kanskje jeg tar deg på ordet og tar en tur til Kungälv.

    Beste hilsen

    Øyvind Krabberød

    SvaraRadera