onsdag 8 maj 2013

Läsvärt om läsande

Det är inte ofta jag kan göra 'reklam' för en årsbok från en förening, men när Årsbok om Folkbildning 2012 från Föreningen för folkbildningsforskning dök ner i lådan häromdagen och jag som vanligt öppnade för att se om det fanns något läsvärt konstaterade jag efter någon timme att jag i stort sett läst hela skriften i en enda lång sittning - den är ovanligt läsvärd, inte bara för att den handlar om Brunnsvikseländet och annat utan för flera intressanta och tankeväckande bidrag angående läsandet i riket.
     Till och med statistikavsnittet är intressant: varje år redovisas studieförbundens kulturverksamhet och med sorg kan jag konstatera att t o m den torra statistiken rörande antal program och antal deltagare visar hur litteraturen och läsandet drar det kortaste strået; ja, statistiken för litteraturprogrammens deltagare pekar än en gång på det allt större problemet: män är inte intresserade av litteratur. Den procentuella fördelningen kvinnor/män för alla kulturprogram är 57/43 men när det gäller litterära evenemang är samma siffror 61/39.
   För den som vill ta del av årsboken - skriv ett e-postbrev till ffff-info@folkbildning.net och beställ ett ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar