lördag 17 november 2012

Papperstidningen och reklamen

Nu hotar ett liv utan papperstidningar på morgonen. Jag läser ett antal, jag flyttar mig från frukostbordet till läsfåtöljen, jag tar med de artiklar jag kan behöva till arbetsbordet... Det händer att jag läser om understreckaren i sängen på kvällen...Tanken att i framtiden bara kunna läsa på nätet ger mig gåshud.
     Tidningarnas giriga ledningar, dvs ägarna naturligtvis, säger att det blir för dyrt med papperstidningar; delar av de journalistiska staberna har redan sagts upp eller hotas med uppsägning. En anledning till planerade förändringar sägs vara vikande annonsintäkter. Men ser man på morgontidningen ur det perspektivet är det ett konstigt påstående; uppslag efter uppslag består redan av mer än 75% annonser... Ytterligare annonser skulle göra SvD eller GP till ett rent annonsblad och jag har en skylt på brevlådan att jag inte vill ha reklam. Redan av den anledningen skulle jag inte längre få någon morgontidning!
     Kommer någon ihåg Sven Lindqvists gamla bok: Reklamen är livsfarlig? Dags för nyutgivning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar