tisdag 9 oktober 2012

Författarframträdanden

Med ny roman ute inbjuds man, dvs jag, att komma till bokhandlare, bibliotek och skolor för att prata om boken. Det har hänt att jag stått där och plötsligt undrat över huruvida de som sitter framför mig har läst boken. Eller något annat jag skrivit. Har framträdandet kanske ingenting som helst med det min bok egentligen vill behandla att göra? Framträdandet är en del av en helt annan sektor i den s k underhållningsvärlden. Som kläduppvisning eller speedway.
     Det blir ibland bisarrt att göra show av en roman med stillsamt allvarliga existentiella frågeställningar.
     Den östtyske författaren Christoph Hein skrev för några år sedan en uppsats (som egentligen handlade om att Goethe tystnade), där en rad lyder: "Alles, was ein Künstler uns mitzuteilen hat, steckt in dem Werk, dem Kunstprodukt." Börjar författaren prata om det han (eller hon, som vi numera säger) skrivit, skadar man kanske läsarens tillägnelse av verket.
     Detta säger jag innan jag ger mig ut på bortåt tio uppläsnings/bokprats-resor...
     "Bilde, Künstler, rede nicht" - var det inte så Goethe sa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar