torsdag 20 september 2012

SvD hotar!

För några år sedan bytte jag, efter över 40 år som prenumerant, från DN, vars kultursida tråkade ut mig mer och mer, till SvD (trots att dess ledarsidor gör mig konstant förbannad) bara för dess kulturdels skull. Det är en välsignelse att se hur Understreckarna fortsätter sitt liv utan att drabbas av snuttifieringen som snart sagt allt annat i svenska dagstidningar.
     Men nu läser jag att SvD skall ändra "formatet" som det heter, för att anpassas till läsbeteendet. (Jag minns när Aftonbladet prövade med att flytta kultursidorna till nöjessektionen...)
     SvD skriver att "Kulturen kommer att integreras med Idagredaktionen." Jag anar oråd. Det låter alltid sådär när man drar ned, inskränker, försämrar... Jag känner min frukostläsning hotad... Tänk om man istället kunde passa på att ändra formatet så att tidningssidorna inte bara ser ut som annonsblad med stora bilder på kändisar utan, som i exempelvis de stora tyskspråkiga tidningarna, innehålla mer text, gedignare analys, långa genomförda resonemang. Tuggmotstånd.
     Jag fruktar det värsta. Jag fruktar ett slags action-stuk över sidorna...Snabba ryck, korta artiklar, mer om vem som är gift med vem... Anpassad till läsbeteendet! Hur vore det om man istället toge på sig uppgiften att anpassa läsarna till hur en god tidning skall vara.
     Det verkar finnas något grundläggande fel på läskunnigheten i det här landet?

1 kommentar:

  1. Sorgligt. Kanske du måste börja prenumerera på Morgenbladet? Kommer bara en gång i veckan, men den varar nästan till nästa vecka! Se http://www.morgenbladet.no - jag gör gärna reklam för den publikationen!

    SvaraRadera