lördag 7 april 2012

Konflikten Iran - Israel (2)

Kort blänkare i SvD idag av Bo Löfvendahl - om att Günter Grass dikt vållat uppståndelse. Därför att han nämner staterna vid namn...? Att konflikten Iran/Israel/USA är att ta på allvar måtte väl ändå stå klart för alla. Det finns kusligt många ställen där konfliker blossar upp dessa dagar, Mali, Syrien, - ja jag ids inte börja räkna upp. Men att den långa, omöjliga konflikten i Mellanöstern kommer att visa sig vara den allra allvarligaste, det är jag inte bara orolig för, det skrämmer mig hela tiden.
     Här inledningen till ett mycket intressant inlägg på en engelsk tidskriftsblogg: det är skrivet av David Patrikarakos den 5/4 och är väl värt att läsas i sin helhet (och behöver väl inte översättas eftersom det är skrivet på, jag hade så när sagt svenska...):
     "Three weeks ago, Binyamin Netanyahu flew to Washington to insist once again that Israel would not accept a nuclear-armed Iran; and neither, he intimated, should the United States. Mitt Romney, to gain a few votes in Florida, promised that under any administration of his, the US would deal with Iran once and for all. Iran, as well as the American electorate, is listening. If you want to convince the mullahs to accelerate a drive towards the bomb come November, that’s the way to do it. / - - - /" se http://www.lrb.co.uk/blog
     Det kan finnas anledning att också ta del av att Grass själv velat precisera sig och i Süddeutsche skriver han nu att han med 'Israel' menar just den nuvarande regeringen:
     "Im Interview mit der Süddeutschen Zeitung sagte Grass am Karfreitag, er würde nun seine Kritik präziser formulieren: "Ich würde den pauschalen Begriff 'Israel' vermeiden und deutlicher machen, dass es mir in erster Linie um die derzeitige Regierung von Premierminister Benjamin Netanjahu geht", sagte Grass." (SD 7/4.)
     Dessa två citat här ger min egen oro en precisare riktning. Eller är det något annat som får mig att lägga till det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar