lördag 22 oktober 2011

Man gör märkliga iakttagelser när man läser - efter ett långt liv - man ser samband som kanske inte finns, eller som faktiskt kanske finns. Just nu läser jag, sedan en tid, romaner från amerikanskt trettiotal (jag konstaterade för något år sedan att jag har väldiga luckor när det gäller den där tiden så nu gör jag något åt det, jag läser den ena fantastiska, tidigare mig fullkomligt obekanta, romanen efter den andra - vem har romaner som Millen Brands THE OUTWARD ROOM (1937) eller Josephine Johnsons fina NOW IN NOVEMBER (1934) aktuella i minnet?) - och jag började häromkvällen läsa Michael Golds JEWS WITHOUT MONEY (1930). När jag hade läst de första två tre sidorna blev jag tvungen att resa mig och ta ned Galway Kinnells fantastiska dikt "The Avenue Bearing the Initial of Christ into the New World" och läsa första avsnittet. Och satt sedan en lång stund och undrade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar